(Uppdaterad, se nedan) Vi har en dammsugare från Electrolux, en Oxy3System med sugkraft nog att dra en fullastad långtradare. Sedan en tid tillbaka är munstycket till den trasigt, ett hjul har lossnat, vilket får till följd att dammsugaren sonika suger sig fast i golvet i tid och otid.
Men det är väl bara att köpa ett nytt munstycke, eller? Ja, för något år sedan var det bara att köpa nytt munstycke, så hade allt varit frid och fröjd. Idag måste man, enligt säljaren i butiken jag vände mig till, köpa ett helt set med munstycke, rör och slang för nära tusen kronor.
Det känns ganska onödigt med tanke på att det inte är något fel på vare sig rör eller slang. Det känns också ganska omiljövänligt att pracka på kunder delar som de inte behöver.
Därför kontaktade jag Electrolux via deras webbformulär och hoppades på svar om säljarens uppgifter verkligen kunde stämma. Det rimmar ju i så fall ganska illa med företagets slogan – ”Thinking of you” – samt försöken att profilera sig som ett miljövänligt företag med en grön produktserie.
Det här var för en vecka sedan och jag har fortfarande inte hört något från dem. Men det är klart, mitt meddelande kan ha kommit på avvägar. Eller så försöker de febrilt komma på en bra formulering för att dölja det som jag tror är anledningen till att jag inte får köpa mitt munstycke löst; att det är av så dålig kvalitet och ofelbart går sönder efter en tid, medan det inte varit några problem med vare sig slang eller rör, vilket gjort att Electrolux sitter med överlager på de senare reservdelarna som de nu vill bli av med till varje pris.
Vi får se om och när och vad de svarar.
Uppdatering: Electrolux ringde precis och förklarade att de inte kan sälja delarna löst på grund av en patenttvist i USA. Vi får därför köpa hela setet men behöver bara betala för själva munstycket, något killen som ringde ansåg att butiken borde känt till.